Neljä mielenkiinnon kohdetta

08.07.2021

Ihmiskunnan kiinnostuksen kohteet ovat dharma, artha, kama ja moksha


Dharma, elämäntapa

  • Jokainen elävä olento on yksilöllinen ja ikuinen ja niin on myös jokaisen suhde Korkeimpaan. Sielun pohjimmainen dharma on palvella Korkeinta ja ainutlaatuisuutemme vuoksi tuo tapa palvella on siksi myös jokaisella erilainen sva-dharma. Ihmiskunnan kiinnostuksen pitäisi suuntautua dharman toteutumiseen niin yksilöiden kuin yhteiskunnan rakenteen ja toiminnan taholla. Yhteiskunta, jossa jokainen saa noudattaa omaa dharmaansa, joka toimii moraalisten periaatteiden, hyveellisyyden ja rauhan puolesta pysyy järjestyksessä ja on onnellinen.

Artha, vauraus

  • Kun elävä olento tai yhteiskunta toimivat dharmansa mukaisesti, siitä seuraa itsestään vauraus artha. Dharma toteutuu kun keskipisteenä on Korkein. Tällöin me emme riistä luontoa, emme hyväksikäytä toisia eläviä olentoja eikä elämämme pyöri omien etujen ja tarpeiden tavoittelussa. Kun teemme työmme Korkeimman eduksi, niin samoin kuin varakas vanhempi ylläpitää lapsiaan, Korkein huolehtii kaikista tarpeistamme ylenpalttisesti.

Kama, aistinautinto

  • Bhaktissa keskitymme Korkeimman ilahduttamiseen. Kun valmistamme ruokaa, teemme ja tarjoamme sen Korkeimmalle. Kun teemme työtämme, annamme saamastamme korvauksesta osan Korkeimman käyttöön. Koska me olemme Korkeimman lapsia, pienen pieniä heijastuksia, kaiken kauniin mitä näemme Korkeimmassa saamme heijastukseksi omaan elämäämme. Omaksi iloksi tuotetut aistinautinnot ovat ajan piirissä, alkavat, kestävät hetken ja päättyvät, jättäen usein mieleen epätoivottuja painaumia samskara. Korkeimman ilahduttamisesta koettu ilo on transendentaalista ja pysyvää.

Moksha, vapautus

  • Moksha on vapautus aineen orjuudesta. Ymmärrys siitä, että kaksinaisuuksien maailma ei voi koskaan tyydyttää meitä, sillä se on ikuisesti täynnä kolmenlaisia kärsimyksiä. Moksha on oivallus siitä, että me olemme ikuisia sieluja kokemassa elämää tällä planeetalla ja että todellinen kotimme on Korkeimman luona henkisessä maailmassa. 

Nämä neljä kiinnostuksen kohdetta puruṣārtha ovat tässä järjestyksessä ja seuraavat luonnostaan toisiaan kunkin toteutuessa.